V souvislosti s Mezinárodním dnem žen (MDŽ), který připadá na 8. března, evropská statistická kancelář Eurostat vydala žebříček podílu žen v řídících rolích manažerek, členek představenstev a výkonných ředitelek.

Přestože ženy reprezentují polovinu zaměstnanců v EU, pouze z ⅓ pracují v pozici manažerek a členek představenstev společností. Ještě méně, konkrétně ⅕ z nich, pracuje v pozici výkonných ředitelek společností.“

 

Manažerky a manažeři 

  • 9,4 milionů osob pracuje v zemích EU na manažerské pozici
  • Z toho 6 milionů jsou muži (64 %) a 3,4 milionů jsou ženy (36 %)
  • Česko spadá do spodní příčky s necelou ⅓ žen (29 %) pracujících v manažerských pozicích

 

Členky a členové představenstev 

  • Ještě méně je žen pracujících v pozici členek představenstva
  • Průměr v EU je necelá ⅓ žen (27 %)
  • Jako v případě žen – manažerek – Česko zaujímá spodní příčku
  • Pouze 14 % žen u nás pracuje v pozicích členek představenstev

 

Výkonné ředitelky a ředitelé 

  • Nejméně žen pracuje v pozicích výkonných ředitelek společností
  • Průměr v EU činí 17%
  • U nás jsme šli ještě níže. Česko je na předposlední příčce s 6 %

 

Zeptali jsme se Moniky Zahálkové, výkonné ředitelky CIoD

 

Monika Zahálková je výkonná ředitelka Czech Institute of Directors, který řídí 20 let. Kromě toho se na počátku tohoto roku stala členkou představenstva mediálního domu Economia. Zeptali jsme se tedy té „nejpovolanější“ na otázky, které se vztahují k nízkému podílu žen v řídících funkcích u nás.

Moniko, proč je podle Vás tak málo žen v řídících funkcích u nás?
Každá žena na začátku své kariéry bojuje s dilematem rodina nebo kariéra. Je těžké skloubit obojí v té nejvyšší kvalitě a myslím, že i na základě genetiky si lecjaká žena prostě vyhodnotí větší hodnotu v rodině než v kariéře. Úplně to chápu. A také ustát pravidla maskulitního světa není pro každého, respektive každou.

Mají to podle Vás ženy oproti mužům těžší?
Myslím si, že ano. Když dostudujete a jste na startu vedle svých spolužáků, tak dřív nebo později jste „přibržděna“ mateřstvím v tom nejlepším slova smyslu. Po návratu máte trochu pocit ujetého vlaku a dohnat to tempo s malými dětmi doma chce hodně sil. Pak se dostanete třeba do mužského managementu a čelíte jinému způsobu myšlení, jiným prioritám a tempu. My jsme prostě jiné. Jsme výkonné, rychlé a efektivní. Jinak myslíme a jinak reagujeme. Problém nastává, když je nějaká krize. Tím myslím ve firmě. V tom jsou muži lepší, jsou pragmatičtější.

My jsme prostě jiné. Jsme výkonné, rychlé a efektivní. Jinak myslíme a jinak reagujeme. Problém nastává, když je nějaká krize. Tím myslím ve firmě. V tom jsou muži lepší, jsou pragmatičtější.

Co mají dělat ženy pro to, aby se dostaly do řídících rolí?
Být připraveny na to, že musí být lepší než jejich kolegové, pracovat na 120 %, a taky mít kolektiv mužů, kteří ženy respektují. A důležité je samozřejmě rodinné zázemí. Bez podpory partnera, dětí a vůbec celé rodiny je to jen velmi těžké. Vidím kolem sebe tolik schopných žen, které jsou většinou v pozici proto, že jejich šéfové pochopili jejich potenciál a do vysokých pozic je přímo vystrčili. Na druhou stranu jsem se ještě nesetkala se situací, kdyby to, že jsem žena, hrálo nějakou negativní roli. Jsem obklopena muži v těch nejvyšších pozicích, chytrými, pracovitými, ale zároveň muži s velkými egy. A pohybovat se v prostředí, kde ego převáží nad rozumem, je frustrující.

Jak můžeme ženám pomoci a podpořit je?
Nejsem zastáncem jakýchkoliv zásahů do přirozené hierarchie ve firmě. Můžeme je podpořit lepšími pracovními podmínkami, ať již jsou to školky, poloviční pracovní doby nebo home office“, to zafunguje nejlépe. Mít kontakt s firmou, i když je žena na mateřské, je benefit k nezaplacení. A chytré firmy to dělají. Můžeme vytvořit různé vzdělávací programy, dát jim prostor pro zapojení rodiny do firemních akcí. To vše hraje velkou roli v životě celé rodiny. A v neposlední řadě si mohou ženy pomoci samy. Měly by vytvářet zdravé koalice a pomáhat si navzájem. Mám pocit, že se muži umí spojit v jakékoliv situaci. Ženy, bohužel, v sobě občas nedokáží potlačit ten emoční prvek své povahy a házejí si navzájem klacky pod nohy. Vidím to dnes a denně. Nezáleží ani na pozici, ani na věku.

„Ženy by měly vytvářet zdravé koalice a pomáhat si navzájem. Mám pocit, že se muži umí spojit v jakékoli situaci.” 

Když se podíváme na statistiky, Slovensko je na tom o poznání lépe ve všech třech ukazatelích. Na pozicích výkonných ředitelek pracuje 20 % Slovenek, kdežto u nás je to pouze 6 % Češek. Proč to podle Vás tak je? Co dělají oproti Čechům Slováci jinak?
Na to nemám odpověď. Asi chtějí mít víc ženského prvku, víc emocí, ale i efektivity ve firmách. Slováci jsou před námi v mnoha věcech a tohle je jedna z nich. Znám ženy – Slovenky, které pracují v Česku, ale přiznám se, že neznám žádnou slovenskou firmu, kde by v čele byla žena. Nicméně i to, že si Slováci zvolili ženu za prezidentku, jak se říká s 5P svědčí o tom, že ženy více uznávají, respektují a věří jim.

Všimněte si, že přiložená statistika ukazuje v zásadě trend, že v manažerských pozicích je žen poměrně dostatek, ale co se týče žen v představenstvech či dozorčích radách, tak tam je úbytek razantní.
Jsem ráda, že se u nás ženy ve vysokých pozicích sledují a každý rok oceňují, to je dobrá zpráva. A také jsem ráda, že se objevují stále nové tváře. Je to nesmírně důležité pro motivaci dalších žen, nebát se do nejvyšších pozic jít. Náš Institut před několika lety organizoval specializovaný program pro ženy, který v představenstvu či nejvyšším managementu byly nebo se tam připravovaly. Mělo to veliký ohlas a doufám, že podobnou věc brzy zopakujeme.

 

 

 

Monika Zahálková vystudovala Vysokou školu ekonomickou v Praze. Výkonnou ředitelkou Czech Institute of Directors – Institutu členů správních orgánů je 20 let. Od roku 2019 je členkou představenstva mediálního domu Economia. Je autorkou několika vzdělávacích programů pro členy správních orgánů. Její ambicí je zlepšovat podnikatelské prostředí na základě jasných a transparentních pravidel. Je přesvědčena, že dodržováním pravidel a osvědčených návodů dosáhne každá firma prokazatelně lepších výsledků.

 

 

 

Chci se dozvědět více k gender gaps